Grön banner med texten 'Davids Gröna Band, Grövelsjön - Abisko och kanske Treriksröset'.  I bakgrunden är ett berg med några träd i förgrunden. Bakom berget skymtar en sol. Färgerna går i grönt och gult.

Jag ska gå en promenad längs den skandinaviska bergskedjan. Här kommer ni kunna ta del av mitt äventyr (om ni har intresse för det).

Enligt några olika källor bör en man på runt 75 kg ligga på ett kaloriintag mellan 3000-5000 kalorier om dagen. Min startvikt ligger något över det, men jag har inget emot att tappa ett par kilon heller 😏. För de flesta ökar behovet om man är ute på en längre tur, så det känns rimligt att börja på 3000 kalorier och sedan stegra efter vägen allt eftersom aptiten (förhoppningsvis) ökar.

Exempel på mat för en dag

Mat Mängd Kcal
Müsli 2dl ~ 100g 400
Mjölkpulver (Nido) 3 teskedar ~ 32g 160
Wasa sandwich (färdiga) 1 paket 180
Kaffe 2
Frukost 742
Snackpot x2 / Frystorkat 1 portion 550
Wasa sandwich (färdiga) 1 paket 180
Kaffe 1 kopp 2
Ballerina 1 kaka 70
Lunch 802
Potatismos 200g = 1 portion 530
Mjölkpulver (Nido) 3 teskedar ~ 32g 160
Smör 10g 74
Ölkorv 40g = 1 korv 200
Middag 964
Total måltider 2508
Snacks
Jordnötter 100g 600
Corny Big bar 50g = 1 bar 225
Banan 1 st 100
Snickers 50g = 1 bar 240
Cliff bar 68g = 1 bar 250
Chips 100g 500
Mandlar 100g 650
Chilinötter 100g 500
Honungsrostade jordnötter 100g 650
Ölkorv 40g = 1 korv 200
Torkat renkött 100g 320
Macadamianötter 100g 718
Kaloribomber
Olivolja, Kokosfett, Matolja, Rapsolja (och lita andra oljor) 100g 884
Majonäs 100g 700
Smörgåspickles 100g 550
Smör 100g 712

Om ovanstående uppställning stämmer någorlunda för de tre målen frukost, lunch och middag kommer jag få i mig ungefär 2500 kalorier från dessa. Planen är sedan att dryga ut detta kaloriintag med olika snacks som jag äter utspritt över dagen och eventuellt tillsätta någon “kaloribomb” till min matlagning.


© 2021, Built with blood, sweat and tears (and some tools)